Gebruiksonderzoek

Je hebt een nieuw merk bedacht voor jouw bedrijf, dienst of product. Uit het merk- en handelsnaamonderzoek komt naar voren dat er een ander merk is aangetroffen dat mogelijk bezwaar kan maken tegen jouw merkaanvraag. Het is alleen de vraag of het merk/de handelsnaam in de afgelopen vijf jaar normaal is gebruikt door de merkhouder. Als dit niet zo is (of niet volledig), dan zijn bezwaren van deze merkhouder overkomelijk.


Gebruiksonderzoek / verificatieonderzoek / in-use onderzoek

Door middel van een gebruiksonderzoek (ook wel verificatieonderzoek of in-use onderzoek genoemd) wordt gekeken of het bezwaarlijk merk is gebruikt en voor welke waren en/of diensten. We raadplegen hiervoor de merkenregisters. Eventueel nemen we (vertrouwelijk) contact op met de merkhouder, waarbij we nagaan of het merk nog wordt gebruikt, hoe vaak en waarvoor.

Merk niet in gebruik

Uit de resultaten van het onderzoek kan blijken dat het bezwaarde merk niet of niet volledig is gebruikt. Dan bestaat er de mogelijkheid ‘verval van het merk’ in te roepen. Deze procedure zet je in gang bij de merkautoriteit.
 

Meer informatie over gebruiksonderzoek

Wil je meer informatie over gebruiksonderzoek en bijbehorende kosten?
Neem dan contact met ons op, via de onderstaande button.

 


  • Actualiteiten

  • Bewijs van gebruik aantonen bij (niet) gebruik van een merk in een oppositieprocedure

    Lees verder