Eind 1894 werd er een nieuwe margarine (kunstboter) op de markt gebracht onder de naam ZEEUWS MEISJE. Het is een van de oudste margarinemerken van Nederland.
ZEEUWS MEISJE werd geaccentueerd door ‘Ons (Zeeuwen) bin zunig’ en vanaf 1974 met als slogan ‘Geen cent te veel, hoor’ . Beide slogans gingen al snel in omgangstaal een eigen leven leiden. Ons bin Zunig is inmiddels wel de meest aangehaalde dialectische uitspraak. Het past in het rijtje Brabantse gulheid, Friese koppigheid en Duitse degelijkheid. De naam ZEEUWS MEISJE is zelfs een eigen leven gaan leiden. Het margarinemeisje figureert in samenstellingen als: Zeeuws-meisje-strategie (bezuinigingsstrategie), Zeeuws-meisje-variant (bezuinigingen in een bedrijf), Zeeuws-meisje-effect (bezuinigingseffect) en Zeeuws-meisje-type (zuinige vrouw).
Het levensmiddelen concern Unilever maakte vijf jaar geleden bekend te willen stoppen met het botermerk maar hield ZEEUWS MEISJE toch nog in de schappen. Het bleek dat zonder promotie het pakje boter goed bleef verkopen. ZEEUWS MEISJE is namelijk, zonder reclamegeld, toch nog goed voor de verkoop van ruim 11 miljoen pakjes en kuipjes boter. Dit succes was volgens Unilever te danken aan de lage prijs. Een pakje ZEEUWS MEISJE was 10 cent goedkoper dan een pakje BLUE BAND. De intentie van Unilever was weer reclame te gaan maken voor ZEEUWS MEISJE, al dan niet in Zeeuwse klederdracht. Unilever verkocht echter in december 2017 zijn margarine-tak aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR voor 7 miljard Euro. Hoe het verder zal gaan met ZEEUWS MEISJE is nog niet bekend. Als cultureel begrip leeft het merk ZEEUWS MEISJE in ieder geval voort dankzij de reclame die er in het verleden voor is gemaakt. ZEEUWS MEISJE blijft een (reclame-)icoon.
Geraadpleegde bronnen
Verzamelde merken Riezebos & Riezebos, Google en Managing21.skynetblogs.be
Lees verder
Lees verder
Lees verder