Fietsenfabrikant Intersens uit Almelo slaagt er jaarlijks in 20.000 fietsen te produceren. Meer dan de helft wordt op de markt gebracht onder naam Target, het andere (luxere) deel betreft fietsen van de eigen merken Intersens en Sensa. Welke ervaringen heeft Intersens met het registreren en bewaken van merken? Is er wel eens bezwaar gemaakt bij de registratie van een merk? En hebben zij zelf wel eens inbreuk gemaakt? We gaan in gesprek met Pieter Stiggelbout, oprichter van Intersens over zijn ervaringen.
“Rond 1980 zijn we begonnen met het importeren van complete, goedkope fietsen uit het Verre Oosten. Zo’n 10 jaar later begonnen we een eigen assemblage van fietsen, onder het merk Sensa. Dit zijn met name duurdere mountainbikes en racefietsen die we deels op maat leveren. Intersens verkoopt tegenwoordig 90% fietsen en 10% onderdelen zoals wielen, framen, zadels en sturen van ons eigen merk Supra Bike Parts. Wij leveren tegenwoordig uitsluitend aan vakhandel, zoals rijwielhandelaren maar ook fietsenwinkel.nl.”
“Naast onze bedrijfsnaam Intersens, is Sensa ons belangrijkste hoofdmerk, dus die hebben we meteen laten registreren. Daarnaast hebben we een hele serie modelnamen en ons onderdelen merk Supra Bike Parts vastgelegd. Sensa hebben we niet alleen Europees geregistreerd, maar ook in een aantal landen buiten Europa zoals Taiwan en Zuid Afrika. De modelnamen zijn daarentegen alleen beschermd in de Benelux. Deze zijn algemener en horen eigenlijk bij het hoofdmerk als combinatie.”
“Bij het ontwikkelen van een product en bijbehorende merknaam, wil je niet dat je concurrent met hetzelfde merk komt. De enige manier om dat juridisch te voorkomen, is door je merk te registreren. Doe je dit niet en je concurrent komt met een soortgelijk merk en laat deze wèl registeren, dan fietst ie jou de markt uit! Je wilt wel een stukje zekerheid hebben. Een sterk merk is zo miljoenen waard. En de wereld is klein geworden. Er zijn zoveel merken en zoveel producten. Het gaat erom dat je niet in de wielen wordt gereden door iemand anders.”
“Voor Intersens, Sensa en Supra Bike Parts maken we wel gebruik van merkbewaking. Over de modelnamen maken we ons niet zo druk. We vinden het belangrijk te voorkomen dat anderen dezelfde of soortgelijke merken registreren. Alleen we kunnen dit zelf niet constant in de gaten houden. Dit doet Markeys dus voor ons. Als er mogelijk inbreuk wordt gepleegd, ontvangen we een mail hierover. Hierin staat om wat voor merknaam het gaat en in welke klasse het merk is aangevraagd. Per geval kun je dan bekijken of je er tegen op wilt treden of niet.”
“Momenteel hebben we een geschil met iemand uit Tsjechië die een vrijwel identieke merknaam wil registreren, namelijk: Sense. Ook nog in de zelfde klasse, voor de verkoop van fietsen. Enkel de laatste letter is verschillend! Om dit te voorkomen, heeft Markeys voor ons een oppositie ingesteld tegen deze registratie. Dit soort gevallen wil je als bedrijf niet hebben natuurlijk. Wij zijn een hoogwaardig merk. Als er dan een Tjech onder hetzelfde merk rommel wil verkopen, dan lijdt je merk echt wel schade. Het was anders geweest als het merk in een andere klasse werd geregistreerd, want je concurreert dan in ieder geval niet met dezelfde producten op de markt. En dan was er ook niet veel aan te doen. Maar dit vonden we een typisch geval van inbreuk, waar we wèl iets tegen moesten doen. Het is vaak een afweging hoe ver je wilt gaan. Wat is het je waard? Het hoofdmerk Sensa is ons bloed en daar leven we van. We zijn er dan ook echt zuinig op.”
“Een tijd terug wilden we een modelnaam, registreren. Er werd toen oppositie ingesteld door een andere partij. Deze partij had dit merk al geregistreerd in klasse 12, maar ze maakten alleen kinderfietsen en kinderzitjes. In de loop van de procedure kwamen we tot een schikking.
“Het eerste merk waar we mee begonnen hebben we meteen bij de start laten registreren. Na 10 jaar moest dit merk verlengd worden. Bij deze verlenging kregen we grote problemen met een automerk. Zij maakten bezwaar tegen deze verlenging. Het lastige was dat zowel fietsen als auto’s in dezelfde klasse (12) vallen. Uiteindelijk zijn we tot een schikking gekomen. Wel wat gedoe dus, maar een mooie oplossing.”
“Heb je een hoofdmerk? Laat deze dan absoluut registreren en bewaken. Dat is echt een must. En laat een adviesbureau zoals Markeys je hierbij ontzorgen. Het merk zelf registreren is niet zo moeilijk, maar dan komt de rest nog. En als er problemen ontstaan, dan kun je dat vaak zelf niet oplossen. Ook als je moet vernieuwen na 10 jaar, of merken moet verlengen, dan is het fijn dat iemand met je meekijkt en ondersteunt waar nodig.“
Lees verder
Lees verder